Välkommen, vad ska du göra på förbundet?

– Jag kommer dels att förhandla avtal kring arbetstid, dels hantera ärenden som förbundsregioner behöver hjälp med. Jag håller i ett arbetstidsnätverk med representanter från regionerna och ser fram emot ett första möte med dem snart.

Vad har du gjort tidigare?

– Fackligt engagerad har jag varit sedan 2015. Jag har varit ledamot och ordförande i lokalförbundsområde Luleå-Boden, förbundsområde Norrbotten och förbundsregion Nord. I Nord var jag även huvudskyddsombud ett tag. I styrelserna har jag jobbat med det mesta – bland annat likabehandling, RALS, rekrytering, chefsfrågor, kommunikation och förhandling. Jag har dessutom varit kursledare i sju år.

– Jag blev färdig polis 2005 och arbetade som ingripandepolis och hundförare i Luleå, samt ett år i Pajala.

"Den fackliga världen är spännande – det finns inget slut på hur mycket man kan lära sig."

Vad fick dig att bli fackligt engagerad?

– Jag satt på ett nattpass och var irriterad på flera saker som inte funkade. Det är ju inte någon idé att vara irriterad utan att göra något åt det och jag landade in i att om man vill påverka långsiktigt så ska man göra det fackligt. Jag sträckte upp handen och sa att jag kunde engagera mig och på den vägen är det. Sedan dess har jag trivts! Den fackliga världen är spännande – det finns inget slut på hur mycket man kan lära sig och dessutom är det väldigt kul.

Hur känns det att gå in i den här rollen?

– Det känns väldigt bra att få fokusera på polisers arbetstider, det är såklart viktigt att fritiden och arbetstiden går ihop och att man hittar återhämtning. Jag ser också fram emot att nörda in mig på ett område, när man är ordförande har man ju en bredare roll.

Fotnot: Tjänsten som ombudsman med fokus på arbetstidsfrågor har funnits tidigare på Polisförbundet, men varit vakant en tid.

Om Mikael Eksholm

Bor: Luleå
Roll: Ombudsman med inriktning arbetstid
Familj: Fru och tre barn mellan sex och 16 år
Intressen: Många, men tiden är knapp

Vad gäller för polisers arbetstider?

Om kollektivavtal