Se videohälsningar

”Du som är polis skapar ett tryggare Sverige, varje dag. Jag hoppas att du får tillfälle att fira Polisens dag och att du känner dig stolt över din insats.” Se Katharina von Sydows hyllning.

Statsminister Ulf Kristersson uppmärksammar hur viktigt polisers arbete är i det allvarliga läge som råder i samhället: ”Vi är många som känner respekt och tacksamhet för ert mod och er uthållighet.”

”Tillsammans skyddar vi Sverige.” Charlotte von Essen,  säkerhetspolischef, lyfter det nödvändiga samarbetet mellan Polismyndigheten och Säpo i sin hälsning på Polisens dag.

”Jag vill uttrycka min stora tacksamhet för ert viktiga och engagerade arbete – jag gör det både som medborgare och som justitieminister.” Gunnar Strömmer i sin hälsning till alla poliser.

Gamla stans välkända områdespolis Mikael Ericson (Doktornpodcast på Instagram) hurrar för alla poliser tillsammans med sångerskan Sarah Dawn Finer och komikern David Batra.

”I en positiv trend där vi ska bli fler så har polislärare ett oerhört viktigt uppdrag. Ett stort tack till er.” Se vår studerandeombudsman Peppe Larssons hyllning.

Följ oss i sociala medier

Följ oss i sociala medier för att se fler hyllningar till Polisens dag. Vi finns på Facebook, Instagram, X (Twitter) och Linkedin.

Läs hyllningar från kollegor och allmänhet

"Ni är alla sådana enorma förebilder för det svenska samhället – tack för allt!"

"Vi på Polisförbundet Försäkring vill hylla det viktiga jobb som alla våra medlemmar gör."

"Uppskattar allt ni gör!"/ Blivande polis

”BINR 2/4 Uppsala – Vilket fantastiskt, omtänksamt och engagerat gäng ni är. Stolt att få jobba med er!”

"Jag vill hylla dödsfallsgruppen (med personal både i Kungsbacka och Halmstad) på Utredningssektionen i PO Halland för deras oförtrutna arbete med dödsfall och försvunna. De jobbar ofta i det tysta och hanterar tunga ärenden med oroliga anhöriga, tragiska livsöden och tragiska fall med självmord. Dessutom hanterar de ofta ärenden med våld mot tjänsteman, polis. De gör sammanfattningsvis ett fantastiskt arbete som verkligen är värt att hylla."

"Jag vill tacka min kollega på Grova Brott StorGBG för allt hen har gjort och gör för särskilt utsatta brottsoffer!"

"Jag vill hylla hela IGV och områdespoliserna i Kungsbacka-Halland för deras insatser. De jobbar outtröttligt och uppfinningsrikt mot vår lokala problembild, förstärker i Stockholm och Göteborg. Detta gör de med entusiasm och stor förståelse för helheten och med ögon på målet. Trots att bemanningen är under var vi borde vara och de är trötta och slitna. Så en stor eloge och massa pepp till dem för arbetet de gör!"

"Tack för att ni finns där ute alla poliser i Norra Västmanland, ni gör ett kanonjobb!"

Varför anordnar Polisförbundet Polisens dag?

Sedan 2018 arrangerar vi Polisens dag den sista torsdagen i augusti. Syftet är i år liksom förra året att hylla det viktiga arbete som poliser gör för att skapa ett tryggt samhälle. Vi vill också synliggöra olika delar av världens bästa yrke.