Du kan ha rätt till ersättning

Om du som polis råkar ut för en arbetsskada eller arbetssjukdom kan du ha rätt till ersättning enligt exempelvis socialförsäkringsbalken eller personskadeavtalet, PSA.

Läs mer om det och hur du anmäler en arbetsskada

Då kan du få rättshjälp

Vänd dig i första hand till din förbundsregion eller ditt skyddsombud för rådgivning om du har drabbats av en arbetsskada eller arbetssjukdom.

Om det finns särskilda skäl kan du få rättshjälp, antingen av en förbundsjurist eller en ombudsman på vårt kansli. Vid behov tar vi hjälp av en jurist från fackens juridiska byrå LO-TCO Rättsskydd.

Om du riskerar att förlora din anställning på grund av arbetsskada eller uppsägning av personliga skäl, ska du kontakta din lokala fackliga representant eller ditt skyddsombud direkt.

Arbetsanpassning och rehabilitering

Om du behöver arbetsanpassning och rehabilitering, får du hjälp med det av din förbundsregion tillsammans med ombudsman eller jurist.

Exempel: Medlem fick fyra miljoner i ersättning

I ett fall som avslutades 2023 ledde vårt stöd till att en medlem med en arbetssjukdom fick en ersättning på sammanlagt fyra miljoner kronor från Försäkringskassan och Afa Försäkring. Personen får ersättning för både förlorad inkomst och sjukersättning, en ersättning som man kan få om man aldrig mer kommer att kunna arbeta heltid.

Läs mer om hur vi stöttar vid arbetsskada

Vi hjälper också till med