Blivande poliser är lika välkomna att bli medlemmar som yrkesverksamma. Vi jobbar för en bättre vardag för dig oavsett om du är eller studerar till polis. De senaste åren har vi fått till flera bra förbättringar för polisstudenter:

• Vi har sett till att du får kängor under utbildningen så att du slipper köpa egna.
  • Vi har sett till så att du redan vid antagningen väljer skola och polisområde där du längre fram gör aspiranten och får anställning. Något som underlättar planeringen, inte minst för dig som väljer polisyrket efter att ha bildat familj.
  • Vi har sett till att du läser fyra terminer på skolan och avslutar studierna med aspiranten, istället för att återvända till en sista termin i skolbänken. En efterlängtad förbättring för alla som inte älskar att flytta ofta eller är rädd för att stå med dubbla hyror. Störst skillnad gör det kanske för dig om du skulle behöva förlängd tid för att bli godkänd på aspiranten.
  • Vi har fått till en dubblad ob-ersättning på ett par år. De nya beloppen gäller sedan 2024 och ger ett välkommet tillskott redan under aspiranten.

Efter utbildningen

Ändå är det först när du börjar jobba som polis som du har den största nyttan av vårt engagemang för kåren:

• Din framtida arbetsmiljö är ett av våra viktigaste uppdrag.
  • Vi förhandlar även om sådant som inte syns direkt i plånboken och därför lätt glöms bort eller tas för givet. Det känns kanske avlägset nu, men kan ändå vara en trygghet att veta att vi fått till en av arbetsmarknadens bästa pensionslösningar, som ett exempel.

Kostnaden är inte en fråga

För att göra beslutet lite lättare för dig har vi gjort det enkelt att gå med. Du betalar bara en engångssumma på 300 kronor för alla terminerna på skolan. När vi berättar vad som ingår är kostnaden för de flesta en ickefråga.

Läs också

För dig som polisstudent