3 frågor till Elin Fjellström

Vad har utbildningen gett dig personligen?

– Det har stärkt mitt självförtroende. Även om en kandidatexamen inte var mitt mål eftersom jag står stark i övertygelsen att ”bara” min polisexamen är mycket värd, så är den ändå ett kvitto på att jag också har klarat av högskolestudier och att jag nu också kan kalla mig för akademiker.

Vilka reaktioner har du fått från kollegor och chefer?

– Jag har fått bra stöttning från chefer och kollegor och mina arbetskamrater har fått vara mina ”kursare” i lunchrummet eftersom utbildningen varit på distans. Jag fick också skriva själva uppsatsen på betald arbetstid tack vara mina chefer. Det var till stor hjälp ekonomiskt då jag under 1,5 år bara arbetat 50 % för att ha tid med studierna.

Hur väl tycker du att polisarbetet vilar på vetenskaplig grund?

– Jag jobbar som utredare och jag ser att till exempel förhörsmetodiken blivit bättre och bättre, eller i alla fall kunskapen om vad som borde funka. Kanske framför allt kopplat mot förhör med barn. Jag tänker att när det gäller vittnespsykologi finns det mycket kunskap, till exempel om hur ett erkännande kan påverka en utredning.

– Men vi måste få fortbilda oss. Inte bara vidareutbilda oss inom olika specialistkompetenser utan även att upprätthålla den kunskapsnivå man hade när man gick ut polisutbildningen.

– Det som motiverade mig mest att gå kandidatprogrammet var att jag efter 15 år som polis i princip hade fem veckors utbildning i det jag håller på med. Sen har vi såklart årlig kompetenskjutning och POLKON, men ingenting om utredningsdelen.

Emelie-Elin.jpg
Emelie Tjäder och Elin Fjellström. Foto: Charlotta Lundström.

3 frågor till Emelie Tjäder

Vad har utbildningen gett dig personligen?

– Större kunskap, en ännu större tilltro till min egen förmåga, härligt erfarenhetsutbyte med kollegor runtom i landet och nya kontakter.

Hur kan Polismyndigheten underlätta för poliser att studera?

– Framför allt vill jag ge rådet till Polismyndigheten att ta ett gemensamt och gynnsamt beslut för studenter som väljer att studera. Det är väldigt olika vilka förutsättningar man har som student i olika funktioner och på olika delar av landet. En del har fått studera på arbetstid, vissa har fått studentlitteratur, vissa har kunnat byta arbetstider medan andra inte fått något av det.

– Att poliser studerar kommer att vara gynnsamt för verksamheten i längden och därför bör Polismyndigheten underlätta för alla som vill gå den. Som till exempel att ha möjlighet att arbeta halvtid under delar av terminen eller vissa kurser.

Vilka tips har du till poliser som funderar på att läsa högskolekurser?

– Dra nytta av din funktion och verksamhet och utforma dina studieuppgifter till att handla om det som ligger dig närmast i din tjänst. Ha en bra dialog med din chef och se till att denna har förståelse för att du iblandar behöver planera för dina studier. Se över din privata tid och prioritera. Var beredd på att göra avkall på mycket sociala aktiviteter.

Elin Fjellström och Emelie Tjäder har skrivit uppsatsen "Kronvittnesreformen – en tandlös tiger? Kan den nya strafflindringsgrunden bryta tystnadskulturen?". 

Läs också

Event som ger nya perspektiv på brott