Vad är bakgrunden till regeringens beslut?

– Aspirantlönen har stått stilla under 22 år och ligger nu på en nivå som inte är tillräcklig för att kunna försörja sig på, särskilt inte om man är mitt i livet och har kostnader för hem och familj.

– Under aspiranten är man också bunden av sin anställning hos myndigheten. Det gör att man inte kan arbeta extra, som man kan göra under studierna. Vår bedömning är därför att den låga ersättningen har gjort att färre med rätt kompetens sökt utbildningen. Det här är något vi har påtalat länge och vi är därför positiva till beskedet om att nivåerna ska höjas.

s Martin-Åberg Polisförbundet 20230214 013 SCREEN.jpg
Martin Åberg, förhandlingschef. Foto: Stefan Tell

Hur mycket kommer aspirantlönen att höjas?

– Det är ännu inte klart. Regeringen gav oss och Polismyndigheten i uppdrag att arbeta vidare med frågan.

– Aspirantlönen ingår i dag inte i de kollektivavtalade frågorna som vi som fackförbund normalt förhandlar om. Vi för nu dialog med arbetsgivaren och undersöker om det går att teckna ett kollektivavtal. Med ett kollektivavtal skulle vi få större möjlighet att långsiktigt kunna arbeta med frågor kring aspirantlönen.

"Att höja aspirantlönen räcker inte. Det krävs bra ersättning både när man studerar och att man har en bra löneutveckling under hela sin yrkeskarriär."

Blir det fler poliser när aspirantlönen höjs?

– Vår förhoppning är att fler med rätt kompetens kommer att söka till polisutbildningen. Men att höja aspirantlönen räcker inte. Det krävs bra ersättning både när man studerar och att man har en bra löneutveckling under hela sin yrkeskarriär. Båda delarna krävs för att yrket ska bli så attraktivt att utbildningsplatserna fylls och de blivande poliserna stannar i yrket.

Fotnot: Det kan vara tillåtet att ha en bisyssla under aspiranten om man får godkännande av Polismyndigheten.

Läs också

För dig om är aspirant