1. Prata med din lokala fackliga representant, som kan hjälpa dig i processen.
  2. Fyll i ansökan om rättshjälp (finns som blankett på den här sidan). Skriv in dina personuppgifter, vad brottet handlar om och beskriv händelsen i detalj. Skicka med viktiga dokument som kan behövas för att bedöma din ansökan.
  3. Din förbundsregion behandlar din ansökan och föreslår om den ska bli godkänd eller inte. Därefter fattar Polisförbundets kansli ett beslut.
  4. Du får ett sms där det står att du kan logga in på vår webbplats för att se beslutet.
  5. Om du får beslut om att få en advokat betald av oss* så kommer din advokat att ansöka om att bli utsedd som offentlig försvarare eller målsägandebiträde

*I första hand ser vi till att du får en advokat som är geografiskt nära dig, men undantag kan förekomma.

Överklaga till högre instans

Rättshjälp beviljas alltid för en instans i taget, det betyder att du måste ansöka igen om du vill överklaga ditt ärende till Hovrätten, och ytterligare en gång innan en eventuell överklagan till Högsta domstolen.

Kom ihåg att du inför ett överklagande alltid ska bifoga en kostnadsberäkning samt en motivering rörande överklagandet från din advokat. Ofta är tidsfristerna för ett överklagande korta, och om din ansökan inte är komplett måste den kompletteras.

Vi kan hjälpa dig med